Hur sätter du en passande titel på ditt utannonserade jobb?
Låt titeln på tjänsten spegla vad jobbet går ut på. Låt inte titeln bara bli en flashig rubrik utan låt den också beskriva vilka kvalifikationer som behövs för att klara av uppdraget. Först då attraherar du din perfect match!
Undvik att sätta en titel som lovar mer än den håller. För att nå ända fram behöver du börja med din behovsanalys och profilering. Tag reda på vilka kompetenser, erfarenheter, egenskaper och förmågor du och ditt bolag verkligen behöver. Sedan skriver du annonsen. I den ordningen. Allt annat blir bakvänt, som att börja springa Göteborgsvarvet baklänges.
Börja med din behovsanalys och profilering. Sedan skriver du annonsen. I den ordningen. Allt annat blir bakvänt, som att börja springa Göteborgsvarvet baklänges.
Med rätt titel säkerställer du att rätt typ av kandidat med just de kompetenser och erfarenheter som du söker efter, söker tjänsten. Däremot, med fel titel i annonsen kan konsekvensen bli att du får börja om, leta nya kandidater och börja intervjua på nytt. Både dyrt och tidskrävande.
En annan risk med en felaktig titel i annonsen är att ditt bolag blir bortsållad av högst intressanta kandidater som inte förstår att jobbet skulle passa dem som handen i handsken. Titeln styr så mycket, ja alltifrån lön, befogenheter, förmåner och arbetsuppgifter.
Annvin Rekrytering i Göteborg – Vi gör dig till vinnare i din nästa rekrytering!
Vi på Annvin Rekrytering är specialister på rekrytering inom sälj, IT/Tech och tillverkningsindustrin med hemmaplan i Göteborg och hela Sverige som arbetsfält.
Behöver du min eller mina kollegors hjälp med att göra behovsanalys, profilering, skriva titel och jobbannons, maila mig gärna på pontus.varga@annvin.se eller slå mig en signal på 072-5020500 så tittar vi på hur jag kan hjälpa just dig.